آموزش رانندگی|آموزش امتحان افسر

آموزش رایگان رانندگی درون شهری و نکات امتحان افسر

توضیح تصویر

چگونه از میزان نمره منفی گواهینامه مطلع شویم؟

آموزش پیدا کردن نمره منفی گواهینامه

برای پیدا کردن نمره منفی گواهینامه از دو روش زیر میتوانید اقدام بفرمائید.

پیامکی

برای استعلام پیامکی نمره منفی شماره گواهینامه را به شماره پیامک 1101202020 ارسال فرمائید .

آنلاین

با ورود به سایت http://service.rahvar120.ir/page/negativePoint و وارد کردن شماره گواهینامه خود از نمره منفی گواهینامه خود مطلع شوید

  • ۹۲

چگونه خلافی خودرو را پیدا کینم؟

آموزش پیدا کردن خلافی خودرو

شما میتوانید با ورود به سایت http://service.rahvar120.ir/page/infractions_1 و وارد کردن عددی که در زیر بارکد کارت ماشین شما ثبت شده است میزان خلافی خودرو خود را مشاهده و نسب به پرداخت آن اقدام بفرمایید.

  • ۹۰

تاثیر شخصیت افراد در نحوه رانندگی

بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که افرادی که شخصیت روان‌رنجور دارند رفتارهای خشونت‌آمیز بیشتری را در حین رانندگی از خود بروز می‌دهند.

به گزارش ایسنا، تصادفات جاده‌ای در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه یک مشکل مهم و یکی از علل اصلی مرگ در جهان است. این فاجعه پیامدهای اقتصادی و هزینه‌های بسیار زیادی به دنبال دارد. بر اساس آخرین گزارش جهانی وضعیت ایمنی راه‌ها که توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است، مرگ‌های ناشی از سوانح ترافیکی سال ۲۰۱۶ در ایران حدود ۱۵ هزار نفر برآورد شده است.

عامل انسانی در اکثر حوادث ترافیکی نقش کلیدی دارد و خشونت و رفتارهای تهاجمی راننده، به عنوان عامل اصلی خطر است. این رفتارها به صورت غیرمستقیم پیش‌بینی‌کننده تصادفات هستند.

برخی مطالعات نشان داده که رفتارهای راننده می‌تواند تحت تاثیر ویژگی‌های شخصیتی او قرار گیرد و ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند در رانندگی فرد موثر باشد. به اعتقاد روان‌شناسان شخصیت انسان از پنج ویژگی اصلی تشکیل شده است. این پنج ویژگی شامل؛ برون‌گرایی، موافق‌ بودن، پذیرا بودن، وظیفه‌شناسی و روان‌رنجوری هستند.

افرادی که میزان شاخص برون‌گرایی در آن‌ها زیاد است، افرادی خوش‌مشرب و اجتماعی هستند که از ارتباطات و دورهمی‌های اجتماعی و شلوغ لذت می‌برند. افرادی که شاخص موافق بودن آن‌ها بالاست، به خوبی با بقیه مشارکت و همکاری می‌کنند و حاضرند در مواقع مشخص از نیازهای خودشان کوتاه بیایند. افرادی که شاخص وظیفه‌شناسی آن‌ها بالایی دارند، به تک‌تک مراحل مسئولیت وظایفشان دقت می‌کنند. افرادی که شاخص پذیرا بودن در آن‌ها بالاست، خلاقیت بیشتری دارند و دارای روحیه‌ای ماجراجود و تجربه‌گرا هستند. شاخص روان‌رنجوری نیز شامل احساس غم و اندوه، دمدمی مزاج بودن و نداشتن ثبات احساسی است. این افراد راحت‌تر و سریع‌تر از سایرین عصبی و یا غمگین می‌شوند و احساسات منفی را تجربه می‌کنند.

از آن‌جا که در ایران، ارتباط میزان خشونت و صفات شخصیتی رانندگان تقریبا ناشناخته است، پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای این میزان رفتارهای خشونت‌آمیز رانندگان و ارتباط آن با صفات شخصیتی آن‌ها را بررسی کردند.

حمید سوری و ترانه یوسفی؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشگرانی بودند که در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

اطلاعات مورد نیاز این مطالعه در بازه زمانی شهریور تا دی‌ماه ۱۳۹۷ با استفاده از پرسش‌نامه جمع‌آوری شد. در این پرسش‌نامه، اطلاعات جمعیت‌شناختی افراد و بروز خشونت، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین صفات شخصیتی افراد نیز با استفاده از پرسش‌نامه شخصیتی «نئوفرم»، ارزیابی شد.

سوالات بروز خشونت شامل: عصبانی شدن از عدم توجه سایر رانندگان به علائم شما، تعقیب سایر رانندگان، بافاصله کم پشت سر سایر رانندگان جهت ترساندن آن‌ها رانندگی کردن، اعتراض با حرکات دست، با صدای بلند بدوبیراه گفتن، زبان یا شکلک برای سایر رانندگان درآوردن، استفاده از نوربالا در شب برای اذیت سایر رانندگان، عصبی شدن از گیر افتادن در ترافیک یا گیر افتادن پشت راننده‌ای که آهسته رانندگی می‌کند، انتقام از سایر رانندگانی که شما را عصبانی کرده اند، عبور از چراغ‌قرمز، ترمز کردن وقتی راننده دیگری با فاصله نزدیک پشت سر شما رانندگی می‌کند، تغییر مسیر ناگهانی بدون راهنما، بسیار نزدیک شدن به خودروی جلویی، بوق زدن برای راننده‌ای که شما را عصبانی کرده، پیاده شدن از ماشین و گلاویز شدن با سایر رانندگان، کورس گذاشتن با سایر رانندگان، عبور از شانه جاده در زمان ترافیک، بحث و مجادله با سایر رانندگان بر سر جای پارک، رانندگی با سرعت بیش‌ازحد مجاز و زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی در صورت اطمینان از عدم جریمه شدن؛ بود.

در این پژوهش، از رانندگان وسایل نقلیه موتوری مختلف در پایانه‌های تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی و برخی خیابان‌های مناطق آزادی، تهران‌پارس، پونک، میدان آرژانتین و تجریش در شهر تهران، خواسته شد تا پرسش‌نامه تحقیق را تکمیل کنند. سپس داده‌های به‌دست آمده از این مطالعه با استفاده از روش‌های آماری، تحلیل شد.

در این مطالعه ۳۱۲ نفر شرکت کردند و به طور کلی ۸۷.۳ درصد از شرکت‌کنندگان مرد و ۱۲.۷ درصد زن بودند. بیشترین گروه سنی، رانندگان بالای ۴۶ سال بودند و میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۴۲ سال بود. نوع وسیله نقلیه آن‌ها ۶۸.۲ درصد سواری، ۵.۲ درصد وانت، ۱۷.۹ درصد اتوبوس، ۲.۳ درصد مینی‌بوس و ۶.۴ درصد موتورسیکلت بود.

بیشترین ویژگی شخصیتی در بین رانندگان، وظیفه‌شناسی با میزان ۳۰.۲ درصد و پس از آن شاخص برون‌گرایی با ۲۱.۲ درصد بود. همچنین ویژگی شخصیت پذیرا بودن، کم‌ترین ویژگی شخصیتی در رانندگان بود (۱۳.۲ درصد).

یافته‌های این مطالعه نشان داد که موارد عصبی شدن از گیر افتادن در ترافیک یا گیر افتادن پشت راننده‌ای که آهسته رانندگی می کند(۲.۷۵ درصد)، بوق زدن برای راننده‌ای که شما را عصبانی کرده (۲.۵۶ درصد) و اعتراض با حرکات دست به رانندگانی که موقع رانندگی شمارا عصبانی می‌کنند (۲.۴۵ درصد)، بیشترین میانگین خشونت و موارد زبان یا شکلک درآوردن برای سایر رانندگان (۱.۴۲ درصد) و عبور از چراغ‌قرمز (۰۱.۴۵ درصد) کمترین میانگین خشونت را داشتند.

در این پژوهش؛ بین میزان خشونت و صفات شخصیتی روان‌رنجوری، ارتباط معنادار وجود داشت و ارتباطی بین خشونت با سایر ویژگی‌های شخصیتی دیده نشد.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به‌دست آمده می‌گویند: «می‌توان استدلال کرد که افراد دارای صفات شخصیتی روان‌رنجوری به دلیل مستعد ابتلا بودن به استرس بالا، پایین بودن پایداری احساسی، به‌طور ناگهانی، راحت‌تر و سریع‌تر از سایر گروه‌های شخصیتی عصبی و خشمگین می‌شوند و رفتارهای خشونت‌آمیز بیشتری را نیز در حین رانندگی از خود بروز می‌دهند».

به گفته این محققان؛ توانایی درک و پیش‌بینی رفتار رانندگان در بهبود ایمنی راه‌های جاده‌ای ضروری است. همچنین می‌تواند اطلاعات مفیدی برای مداخلات ایمنی جاده‌ای در میان کاربران جاده در ایران ارائه کند. سیاست‌های مدیریت ایمنی ترافیک و برنامه‌ها می‌تواند از طریق شناخت شخصیت‌ها و نقش آن‌ها در رفتار رانندگی مؤثرتر واقع شوند.

همچنین اقدامات ایمنی جاده ای باید راننده‌هایی را که بیشتر در معرض رفتارهای نامطلوب رانندگی قرار دارند، هدف قرار دهد.

یافته‌های این مطالعه؛ پاییز سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی ارتباط بین میزان خشونت در رانندگی و صفات شخصیتی بین رانندگان شهر تهران» در مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، منتشر شده است.

  • ۶۶

در هوای برفی چگونه رانندگی کنیم؟

یروی کردن از این قوانینی که در مورد رانندگی در زمستان با شما مطرح خواهم کرد کار خیلی سختی نیست. حتی اگر شما یک راننده کارکشته از یک استان برف خیز باشید، توجه به این نکات ایمنی می‌تواند جان شما و خانواده‌تان را در سفر‌های جاده‌ای زمستانی نجات دهد.

۱ – اطمینان حاصل کنید که هم خودتان و هم خودرو قبل از آغاز سفر کاملاً آماده و مجهز هستید
قبل از زدن به جاده خودروی خود را یک بررسی سریع کنید. مطمئن شوید که خودرو به‌اندازه کافی ضد یخ دارد، شیشه جلوی خودرو تمیز بوده و مایع شیشه‌شور ضد یخ به‌اندازه کافی موجود هست، چراغ‌های جلو تمیز هستند و به‌درستی کار می‌کنند و درنهایت تایر‌ها آج کافی داشته و کم‌باد نیستند. همچنین در فرصتی مناسب باتری خودرویتان را نیز چک کنید تا دچار دردسر‌های مرتبط با خودرویی که در برف گیرکرده و روشن نمی‌شود نشوید.

علاوه بر تجهیزات مکانیکی خودرو، این نکته که چند چیز اضافی را در صندوق عقب یا داخل داشبورد خودرویتان داشته باشید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خودروی خود را به مواردی مانند یک چراغ‌قوه با باتری‌های اضافی، یک جعبه کمک‌های اولیه، لباس گرم و یک پتو مجهز کنید. به یاد داشته باشید که وجود عینک آفتابی در داخل خودرو نیز امری بسیار ضروری است. همیشه دیدن افراد بسیار زیادی که در زمستان بدون عینک آفتابی رانندگی می‌کنند من را شگفت‌زده می‌کند. بازتاب نور خورشید از سطح روشن برف و یخ در زمستان می‌تواند بسیار شدیدتر از تابستان باشد.

نکته آخری که باید به یاد داشته باشید، شاید مهم‌ترین آن‌ها: تلفن همراه شما.

۲ – سرعت خود را کاهش داده و با آرامش رانندگی کنید
شاید خیلی‌ها ادعا کنند که در رانندگی زمستانی حرفه‌ای هستند، ولی این را بدانید حتی اگر یک خودروی شاسی‌بلند دو دیفرانسیل هم داشته باشید، نخواهید توانست تا با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت در کولاک و برف رانندگی کنید! سیستم چهار چرخ پیشران شاید بتواند به رانندگی شما در جاده‌های پر از گل‌ولای کمک کند، ولی در جاده‌ای که پر از برف و لغزنده بوده و ممکن است هرلحظه نیاز به توقف سریع داشته باشید به هیچ دردی نمی‌خورد.

این نکته نیز فراموش نشود، از شتاب گرفتن، ترمزگیری و فرمان گرفتن‌های سریع و ناگهانی خودداری کنید. انجام هرکدام از این کار‌ها موجب می‌شود تا خودروی شما کشش خود را از دست داده و در پی آن احتمال تصادف به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

رانندگی با سرعت بالا اصلی‌ترین دلیل تصادفات در جاده‌های زمستانی است. فقط صبور باشید و این نکته را به‌نوعی قبول کنید که در شرایط زمستانی کمی دیرتر به مقصد خود خواهید رسید.

۳ – به پشت خودروی جلویی نچسبید
به یاد داشتن این نکته که در جاده‌های برفی و یخی توقف کامل خودرو به دلیل کاهش شدید چسبندگی تایر‌ها مسافت بیشتری می‌طلبد بسیار ضروری است، حتی اگر پوشش اندکی از برف یا یخ روی جاده وجود داشته باشد. شاید فکر کنید راننده‌ای که در جلوی شما که با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگ‌راه رانندگی می‌کند سرعت خیلی کمی دارد و برای این‌که این موضوع را به او یادآوری کنید باید سپر به سپر او حرکت نمایید. ولی انجام چنین کاری فوق‌العاده خطرناک است. صبور باشید و فاصله مناسبی را از خودروی جلویی خود نگاه دارید تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

سپر به سپر خودروی جلویی حرکت کردن مخصوصاً در ترافیک‌های سنگین معمولاً منجر به تصادف می‌شود. اگر خودرویی که در جلوی شما قرار دارد به‌طور ناگهانی ترمز بگیرد و شما فاصله اندکی با آن داشته باشید، به‌احتمال‌زیاد به دلیل شرایط لغزندگی جاده پس از ترمزگیری خودروی شما سُر خورده و با ماشین جلویی تصادف خواهد کرد. این نوع تصادف‌ها شاید خسارت مالی یا جانی اصلاً نداشته باشد، ولی مواجه شدن با چنین موضوعاتی در یک جاده شلوغ پر از برف قطعاً چیزی است که نمی‌خواهید با آن سروکار داشته باشید، مخصوصاً وقتی می‌دانید که ممکن است خودرو‌های دیگر نیز در این جاده لغزنده سر بخورند. بسیاری از تصادف‌های شدید درنتیجه برخورد خودروی ثالث در بزرگ‌راه‌ها به وقوع می‌پیوندد.

۴ – از کروز کنترل استفاده نکنید
برای برخی افراد، رانندگی با کروز کنترل به عادتی تبدیل شده که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند آن را ترک کنند. خوب این تکنولوژی ممکن است جلوی خستگی پای شما را بگیرد و به شما در عدم تجاوز از سرعت مجاز کمک کند، ولی رانندگی با آن در جاده‌های زمستانی می‌تواند ناایمن باشد. ازاین‌رو، اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بدون کروز کنترل نمی‌توانند رانندگی کنند، حتماً و حتماً اطمینان حاصل کنید که در هوای برفی و شرایط یخبندان از آن استفاده نمی‌کنید.

استفاده از کروز کنترل در برف، یخ و حتی باران خطرناک است، زیرا اگر خودروی شما بلغزد، کروز کنترل به گاز دادن خود ادامه می‌دهد و موجب چرخش سریع چرخ‌ها می‌گردد، چون می‌خواهد سرعت ثابت خود را حفظ کند. اگر این اتفاق بیفتد، به‌احتمال‌زیاد کنترل خودروی خود را از دست خواهید داد.

۵ – بکشید کنار یا در خانه بمانید
اگر در هرلحظه از سفر، یا حتی قبل از این‌که از خانه بیرون بیایید احساس کردید که هوا برای رانندگی خیلی بد است، یا سریعاً توقف کنید و یا به جاده نزنید. اگر در جاده هستید، یک محل امن را برای توقف پیدا کرده و منتظر باشید هوا وضعیت بهتری پیدا کند تا بتوانید دوباره به حرکت خود ادامه دهید. اگر هنوز از خانه خارج نشده‌اید در منزل خود بمانید و از جاده دوری کنید.

به یاد داشته باشید، هیچ خجالتی در تصمیم‌گیری منطقی زمانی که شرایط مساعد نیست وجود ندارد. شاید دیر به مقصد خود برسید، ولی به‌قول‌معروف دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است!

منبع: پدال

  • ۵۸

پیگیری و استعلام گواهینامه رانندگی

برای اطلاع از اینکه بدانید مرحله صدور گواهینامه شما در چه وضعیتی میباشد میتوانید از طریق راه های زیر از وضعیت آنها مطلع شوید.

این نکته قابل ذکر است که مدت زمان صدور گواهینامه از 20 تا 90 روز به طول می انجامد.

اینترنتی

برای انجام این کار وارد سایت https://najatracking.post.ir/ شوید سپس جهت جستجو ابتدا نوع سند را انتخاب نمایید و از طریق باکس مربوطه گزینه گواهینامه رو انتخاب و کد ملی خودتونو وارد کنید

پیامکی

کافی است عدد 1 رو به سامانه 1100  ارسال کنید

حضوری

برای پیگیری حضوری باید به دفتر پلیس +10 مراجعه کنید

  • ۷۰
Designed By Erfan Powered by Bayan